דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון עצמי למי שמעוניין בשינוי 

מאת    [ 06/05/2014 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 1901 פעמים ]

 האם קרה לכם שבדיעבד הייתם שמחים אם הייתם יכולים לשנות את האופן שבו הגבתם לסיטואציה נתונה? האם קרה לכם שהייתם רוצים להיות מסוגלים לפרש אחרת את המציאות? קרה ששילמתם איזשהו מחיר על היותכם "כאלה", כמו שאתם? קרה שהייתם רוצים להגיב שונה, אבל אתם פשוט משוכנעים שאתם "כאלה" ואין מה לעשות?

האויב הגדול של מי שאנחנו רוצים להיות הוא "האני הכזה האוטומטי". "האני הכזה האוטומטי" מצווה לנו שככה אנחנו, ובזה מציב לפנינו עובדה שהיא כמעט מתמטית. כלומר, שאי אפשר להפריך אותה. אני כזה וזהו זה.

פעמים רבות נפתחות לנו הזדמנויות להתבונן על עצמנו בעיניי הזולת, לראות את עצמנו מבחוץ ולהבין איך אנחנו מצטיירים כלפי חוץ. למשל, אם תוך כדי שיחה עם משיהו, בן השיח אומר לנו: "אתה מתפרץ...תן לסיים את המשפט", עבורנו זו הזדמנות מעולה להקשיב ולעשות משהו בנידון. למשל, אפשר לשאול את עצמנו: "באמת? ככה אני נתפס על ידי הסביבה? ככה אני רוצה להיתפס?" לרוב, כאשר השיקוף שמקבלים מהסביבה לא לרוחנו, נכנסים למצב התגוננות ואו וויכוח ולא למצב הקשבה. "האני כזה" משתלט, ובמקום לקבל את השיקוף בענייניות, אנחנו מתווכחים ומנסים להוכיח את צדקתנו גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים- מסבירים לאחרים ולעצמנו למה אנחנו צודקים. אני כזה וזהו זה. אולי נעלה טיעונים כגון  "הוא דיבר ממש לאט, הבנתי כבר את דבריו, אין לי סבלנות 'לקישקושיידה', הבנתי את מה שרצה לשאול כבר באמצע השאלה" וכו'...אבל, גם אם מבחינתנו אנחנו צודקים בכל ההסברים, יש לנו כאן הזדמנות פז להקשיב לאיך שאנחנו נתפסים על ידי האחר ולבחון האם ה-"אני כזה וזהו" (האני האוטומטי) הוא דומה ל-"האני הרצוי לי".

מדי פעם אנחנו פוגשים אנשים שיכולים לסייע לנו לעצב את עצמנו וליצור את האני הרצוי. אני קוראת לאנשים האלה "המאמנים" שלנו. לא שהם באמת מאמנים, אלא שהם פועלים עבורנו ככאלה. הם מראים לנו תמונה של עצמנו שבדרך כלל קשה לנו לראות. במידה ואנו מעוניינים בכך, יש לנו האפשרות לנצל בחוכמה את השיקופים שאנחנו מקבלים מהסביבה, מהאנשים שיכולים להיות לנו כמאמנים, ולצמצם את הפער בין הדימוי העצמי- איך אנחנו רואים את עצמנו,  לבין התדמית האישית- איך שרואים אותנו באמת.

בטח תשאלו: "אבל אני אני. אני לא עלה ברוח, אני לא צריך להשתנות בכל פעם שמישהו לא אוהב משהו אצלי?" נכון. אתם צודקים בהחלט. כפי שציינתי, העניין הוא לנצל את השיקוף בחוכמה. לנו האחריות לדעת מי האדם העומד מולנו- עד כמה דעתו עניינית, טבעית וחשובה לנו- והאחריות לדעת עד כמה השיקוף עצמו חשוב לנו- באיזה מידה מתאים לאני הרצוי ואו משקף את האני האוטומטי. אנחנו יכולים לאמן את היכולת לזהות שיקופים שמסייעים וכאלה שלא, ולעשות עבודה עצמית מוצלחת.

לפני שמחדדים את ערוצי ההקשבה למשובים ולשיקופים מהסביבה, אני ממליצה כצעד ראשן להגדיר לעצמנו מיהו האני הרצוי לנו. לדוגמה, לשאול את עצמנו: מי האני שאני רוצה להיות? איך אני רוצה להתפס? תתחילו לפתח תמונה מפורטת, לראות את עצמכם הרצוי בעיני רוחכם בצורה בהירה. הצעד השני, לפתוח ערוצי הקשבה ולנצל בחוכמה את המידע שמקבלים. כדאי לזהות את המשוב המצמיח ולשים לב אליו, גם אם הוא קשה או לא לרוחנו. "משוב מצמיח" הוא לא רק משוב מעצים או חיובי- המיטיב והמחמיא, אלא גם משוב שיכול להיות לא מחמיא, אבל בכוחו לסייע לנו לצמוח, להפוך למי שאנחנו רוצים להיות ולקרב אתנו ל"אני הרצוי" שלנו. שיקוף כזה לא תמיד נשמע חיובי, לעיתים הניסוח קרוב יותר ל-"ביקורת". עבורנו, גם שיקוף שכביכול הוא "ביקורתי" יכול להחשב לחיובי כי יסייע לנו לצמוח. בכדי לנצל את המידע בחוכמה, צריך להשתחרר קצת מהפחד מביקורת, לדעת שאתם בתהליך חשוב, להחליט שהמידע שתקבלו לא יערער את עמוד השדרה שלכם, אלא יעצים אתכם.

אולי נשמע לא קל, ואולי בהתחלה לא יהיה קל, אבל ברגע שתתניעו את התהליך, אני בטוחה שתדעו להתאים אותו אליכם ולהנות מהעצמה עשירה ולאימון עצמי מוצלח.

 

*לתכנית אחרים שיכולים לעניין אותך היכנס ל:"דעות בעם" 

ג'סיקה טברובסקי - מאמנת, מנחה קבוצות וסדנאות. עוסקת בפיתוח אישי ופיתוח קריירה. לפרטים נוספים ולעוד נושאים שיכולים לעניין אותך היכנס ל"דעות בעם"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב